چهارشنبه 1396/9/1 - 10 : 16
مشخصات امام جمعه
محمدطه مهری
محمدطه مهری
اسلام آباد غرب
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/4/9
عمل صالح
 

جمعه 1396/4/9     
امام جمعه  موقت گیلانغرب حجت الاسلام والمسلمین سید سیف الله موسوی  

خطبه اول: موضوع ، عمل صالح

السلام عليکم ورحمتُ اللهِ وبرکاته   
أَعُوذُ بِالله مِنَ الشَيطَانِ الرَجيم بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحيمِ  الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي عَلا في تَوَحُّدِهِ وَ دَنا في تَفَرُّدِهِ وَجَلَّ في سُلْطانِهِ وَعَظُمَ في اَرْكانِهِ، وَاَحاطَ بِكُلِّ شَيءٍ عِلْماً وَ هُوَ في مَكانِهِ وَ قَهَرَ جَميعَ الْخَلْقِ بِقُدْرَتِهِ وَ بُرْهانِهِ،حميداً لَمْ يَزَلْ، مَحْموداً لايَزالُ (وَ مَجيداً لايَزولُ، وَمُبْدِئاً وَمُعيداً وَ كُلُّ أَمْرٍ إِلَيْهِ يَعُودُ)الحَمدُلله رَبِ العَالَمِين ثُمَ الصَلَاةُ والسَلامُ علي سَيِدِنَا وَ نَبِيِنَا وَ مَولانَا ابي القاسم مُصطَفي مُحمَّد صَلَي الله عَلَيهِ وَ آلِه ِالطَيِبينَ  الطّاهِرين المَعصُومِين ولَعنُ الدّائم علي اعدائِهم أجمَعِين،مِن الآن إلي قيامِ يَوم الدّين.
اُوصيکُم عِبَّادَالله وَنَفسي بِتَقوَي الله خودم وهمه شما خواهران وبرادران ديني را به تقواي الهي وپرهيز از  محرّمات دعوت مي کنم.

عمل صالح افعال اختیاری انسان است که همراه با صلاح باشد؛ یعنی دارای نظم و اعتدال بوده و هیچ گونه خللی در آن وارد نشود و فسادی در آن نباشد.

با توجه به اینکه عمل صالح و مشتقاتش بیشتر از 87 مرتبه در قرآن ذکر شده است و همة آن ها همراه با «آمنوا» و یا «هو مؤمن» یا نظیر آن می باشند، بدون شک عمل صالح در نزد خداوند در صورتی مؤثر و مقرّب است که توأم با ایمان به خدا باشد و در غیر این صورت ارزش خود را از دست می دهد.  بنابراین با در نظر گرفتن «ایمان»، هر کار شایسته ای که مطابق با موازین عدل و انصاف باشد، مورد رضای خدا و مشمول عموم «الصالحات» است (خواه در شرع بالخصوص تعیین شده باشد یا نشده باشد) و می توان آن را انجام داد.

نکتة مهم آن است که آن عمل، فعل اختیاری انسان باشد و همراه با ایمان به خداوند متعال و در جهت رضای او انجام گیرد؛ زیرا عملی که همراه با نیت خالص نباشد، صلاحیت تقدیم به پیشگاه خداوند را ندارد و عمل صالح نامیده نمی شود.

در فلسفة تربیتی اسلام، انسان در پرتو ایمان جهت پرورش روحی و جسمی خود و برای رسیدن به کمال تلاش می کند و این تلاش و کوشش است که بیانگر ایمان واقعی وی (که امری درونی و باطنی است) می باشد و زمینة پاداش، جزا و ترفیع درجات را برای او فراهم می آورد.

در آیات الهی نیز بر اهمیت عمل تأکید فراوان شده است:

«وَ أنْ لَیسَ لِلإِنْسانِ إِلاّ ما سَعی * وَ أنّ سَعْیهُ سَوْفَ یُرَی * ثُمّ یُجْزاهُ الْجَزاءَ اْلأوْفی « نجم (41-39)

بهره ای برای انسان جز سعی و کوشش او نیست و تلاش او به زودی دیده می شود. سپس به او جزای کافی داده خواهد شد.

در جنگ احد، بر اثر نافرمانی و عدم انضباط نظامی جمعی از مسلمانان، شکست سختی دامنگیر اسلام و مسلمین گردید و تعدادی از شخصیت های برجستة اسلام، از جمله حمزه عموی پیامبر(ص) به شهادت رسیدند. از این رو، خداوند متعال خطاب به مسلمانان حاضر در جنگ می فرماید: ((أمْ حَسِبْتُمْ أنْ تَدْخُلُوا الْجَنّةَ وَ لَمّا یَعْلَمِ اللّهُ الّذینَ جاهَدُوا مِنْکمْ وَ یَعْلَمَ الصّابِرینَ))؛ آل عمران (142)‌ : آیا چنین پنداشتند که (تنها با ادعای ایمان) وارد بهشت خواهند شد در حالی که خداوند هنوز مجاهدان از شما و صابران را مشخص نساخته است.

این آیة شریفه بیانگر آن است که سعادت معنوی و بهشت ابدی، فقط با انتخاب نام مسلمان و یا عقیده بدون عمل ممکن نیست؛ یعنی تا زمانی که اعتقادات واقعی، در میدان عمل نشان داده نشود، کسی بهره ای از آن سعادت ها نخواهد برد.

همچنین در آیاتی بیان می شود که عمل و تلاش هر یک از مسلمانان، آن ها را از یکدیگر متمایز می نماید:                            ((وَ لِکلّ دَرَجاتٌ مِمّا عَمِلُوا وَ ما رَبّک بِغافِلٍ عَمّا یعْمَلُونَ))

«و برای هر یک درجات و مراتبی است از آنچه عمل کرده اند و پروردگار تو از آنچه می کنند، غافل نیست».

این آیة شریفه بر این حقیقت اشاره دارد که تمام مقام ها و درجات و ادراکات، زاییدة اعمال خود آدمیاست. بنابراین اگر انسان خواهان کمال و رسیدن به هدف نهایی خلقت، یعنی عبودیت و تقرب الی اللّه می باشد، باید از مرحله اعتقاد درونی و باطنی، به مرحله عمل وارد شود و آنچه در باطن به آن عقیده و ایمان دارد، در ظاهر با عمل نشان دهد؛ زیرا تلاش و سعی آدمی سازندة شخصیت انسان می باشد و جایگاه و مقام او را مشخص می کند.

پیامبر گرامی اسلام(ص) خطاب به یاران خود می فرماید: «فانّکم الیوم فی دار عمل و لا حساب و انتم غدا

فی دار حساب و لا عمل، شما امروز در خانة کردارید نه حساب، و فردا در خانة حسابید، نه کردار» و در جای دیگر نیز می فرماید: «العملُ کنزٌ و الدّنیا مَعْدِنٌ؛ عمل گنج است و دنیا معدن»؛ به این معنا که جای بیرون آوردن گنج و بهره بردن ازآن دنیا می باشد.

امام کاظم(ع) نیز در مورد اهمیت عمل، خطاب به هشام می فرماید:

«ای هشام همه مردمان ستارگان را می بینند، ولی کسی می تواند به وسیلة آن ها راه را پیدا کند که از گذرگاه ها و منازل آن ها آگاه باشد. شما نیز حکمت را به درس می خوانید، ولی کسی از شما به وسیلة آن راه را می یابد که به آن عمل کند.             بنابراین اعتقاد درونی و قلبی بدون عمل ارزشی ندارد؛ بلکه آنچه در میزان سنجش قرار می گیرد، عمل آدمی می باشد.

کیفیت عمل

عمل در تربیت انسان و پرورش اعتقاد درونی و باطنی، از اهمیت به سزایی برخوردار است؛ اما آنچه در عرصة «عمل» اهمیت دارد، «کیفیت» است نه «کمیت»؛ یعنی اهمیت عمل بیش از آنکه به مقدار و اندازه آن مربوط باشد، به چگونگی آن ارتباط دارد. خداوند متعال در این زمینه می فرماید: ((الّذی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیبْلُوَکمْ أیکمْ أحْسَنُ عَمَلاً ))؛

«آن کس که مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر عمل می کنید».

 

بنابراین چیزی که به عمل ارزش و کرامت می بخشد، آن را بالا می برد، ثمربخش و نیکو و بافضیلت می نماید و حیات طیبه در پرتو آن ساخته می شود، کیفیت عمل است که از آن به «عمل صالح» تعبیر می کنیم؛ پس قبل از آنکه در فکر انجام عمل باشیم، باید در صدد بالا بردن کیفیت عمل و ماهیت عمل باشیم؛ عملی که بتواند ارزش و شخصیت انسان و درجات او را در نزد خداوند بالا ببرد. البته آنچه سبب ارزشمندی اعمال می شود، بسیار است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

* تقوا و اخلاص در عمل و کار

از مسائلی که در اعمال و جوهرة آن ها اهمیت فراوان دارد، تقوای در عمل و خالص بودن آن ها از آلودگی ها و پاک بودن آن ها از هدف های غیرالهی است. پس بر عامل عمل لازم است که در هر عمل، هدفی درست و عالی داشته باشد. در اثنای عمل نیز به چیز دیگری جز رضای الهی نظر نکند؛ زیرا اهداف غیر الهی، اعمال را به صورت حرکاتی سطحی و تهی و بدون ارزش درمی آورد.

خداوند متعال می فرماید: ((أ فَمَنْ أسّسَ بُنْیانَهُ عَلی تَقْوی مِنَ اللّهِ وَ رِضْوانٍ خَیرٌ أمْ مَنْ أسّسَ بُنْیانَهُ عَلی شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ فی نارِ جَهَنّمَ وَ اللّهُ لا یهْدِی الْقَوْمَ الظّالِمینَ))؛

آیا کسی که شالودة آن (مسجد) را بر تقوای الهی و خشنودی خدا بنا کرده، بهتر است یا کسی که اساس آن را بر کنار پرتگاه سستی بنا نموده که ناگهان در آتش دوزخ فرو می ریزد و خداوند گروه ستمگران را هدایت نمی کند.

پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز در سفارشی به ابوذر می فرماید: «یا اباذر، کنْ بالعملِ بالتّقوی أشَدَّ اهتماماً منک بالعمل، فانّه لاَیقِلُّ عملٌ بالتّقوی و کیفَ یقِلُّ عملٌ یتَقَبَّلُ یقولُ اللّهُ عزوجلّ: "انّما یتقبّل اللّهُ من المتّقین"؛ ای اباذر، در رعایت تقوای در عمل بیش از آن بکوش که دربارة خود عمل می کوشی که هیچ عملی با تقوا کم به شمار نمی آید و اگر چه به مقدار کم باشد. آیا چگونه عمل مورد قبول، کم تواند بود که خداوند می فرماید: "پروردگار تنها کار نیک را از صاحبان تقوا می پذیرد.

بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحیمِ»

إِنَّآأَعطَینَاکَ الکَوثَرَ (1) فَصَلِ لِرَبِکَ وَانحَر(2)إِنَّ شَانِئَکَ هُوَالأَ بتَرُ(3)  «صَدَقَ الله العَليُ العَظیم«

بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحيمِ الحَمدُلله رَبِ العَالَمِين وَالصَّلاةُ وَالسَلام علي رَسُولِ الله   وَعَلي عَليِ أَمِيرِالمُومِنِين و  عَلي فاطِمَةَالزَهرا سَيِدَةِ نِساءالعَالَمِين وَعَلي الحَسَنِ وَالحُسَينِ سَيِدَي شَبَابِ أَهلِ الجَنَه وَعَلي عَلي بنَ الحُسَينِ  وَمُحمَّد بنِ عَلي وَجَعفَرِبنِ مُحمَّد وَمُوسَي بنِ جَعفَر وَعَلي بنِ مُوسَي وَمُحمَّدبنِ عَلي وَعَلي بنِ مُحمَّد وَ الحَسَنِ بنِ عَلي وَالخَلَّفَ الحُجَة أيُهَا القَائِمُ المُنتَظِرَ المَهدي صَلَّواتُ الله عَلَيهِم أجمَعيِن.

اُوصيکُم عِبَّادَالله وَنَفسي بِتَقوَي الله خودم وهمه شما خواهران وبرادران ديني را به تقواي الهي وپرهيز از  محرّمات دعوت مي کنم.

بيانات رهبر معظم انقلاب در خطبه‌‌هاى عيد سعيد فطر واجد نكات فراوان و مطالب مفيدى بود كه به دستاوردهاى ملت ايران در ماه مبارك رمضان و برخى از مهم‌‌ترين نيازهاى آتى كشور در آن اشاره كردند. ايشان در اين سخنان به جنبه‌‌هاى معنوى و مادى دستاوردهاى ملت ايران پرداختند و در دو بعد داخلى و خارجى برخى از مهم‌‌ترين مسائل كشور را مورد توجه قرار دادند. در بعد داخلى به مسأله نفوذ فرهنگى پرداختند و در بعد خارجى به جنايات برخى از كشورها و مسائل منطقه‌‌اى ازجمله يمن و... اشاره كردند. در اين ميان توضيح و تبيين رهبرى معظم در مورد مفهوم آتش به اختيار از جايگاه خاصى برخوردار است.

اگر افراد با دقت به بيانات رهبرى توجه‌‌كردند در اين باره هيچ شك و شبهه و برداشت نامناسبى پيش نمى‌‌آمد. برخى از جنجال‌‌سازى‌‌هاى بيمارگونه مخالفان نيز از سر بهانه‌‌جويى‌‌هاى خودشان بود و رهبرى با تبيين روز عيد مفهوم صحيح اين عبارت را روشن كردند.

«آتش‌‌به‌‌اختيار» به معنى كار فرهنگى خودجوش و تميز است؛ آنچه ما گفتيم معنايش اين است كه در تمام كشور، جوانها و صاحبان انديشه و فكر، صاحبان همّت، خودشان با ابتكار خودشان، كار را -كارهاى فرهنگى را- پيش ببرند، منافذ فرهنگى را بشناسند و در مقابل آن‌‌ها، كار انجام بدهند؛ آتش‌‌به‌‌اختيار، به‌‌معناى بى قانونى و فحّاشى و طلبكار كردن مدّعيانِ پوچ‌‌انديش و مديون كردن جريان انقلابى كشور نيست. نيروهاى انقلابى بيش از همه بايد مراقب نظم كشور، مراقب آرامش كشور، مراقب عدم سوءاستفاده‌‌ى دشمنان از وضعيّت كشور، و مراقب حفظ قوانين باشند اين مراقبتها در درجه‌‌ى اوّل متوجّه به نيروهاى انقلاب است كه دلسوزند، علاقه‌‌مندند و مايلند كه كشور به سمت هدفهاى خود حركت بكند

آتش به اختيار به معنى كار خود جوش تميز

از فرمان رهبرى در نشست رمضانى با دانشجويان به وضوح مى‌‌شد اين‌‌گونه فهميد:

۱-    شكاف اجتماعى و فرهنگى بين دو گفتمان انقلاب اسلامى و گفتمان برون گراى غير انقلابى، اسلامى در مقابل غير اسلامى، دينى در مقابل غير دينى وجود دارد و دشمن بيرونى نيز بر شدت فاصله مى‌‌افزايد تا با سوء استفاده آن‌‌را به تقابل تبديل و از نفوذگاهها ضربه خود را وارد كند.

۲-    موانعى بين نيروهاى خودى و فرماندهى وجود دارد كه در اداره صحنه رويارويى به هر دليلى بين نيروهاى خودى و فرماندهى موجب اختلال مى‌‌شود.

۳-    نيروهاى خودى از صلاحيت و توانايى لازم براى تقابل با نيروهاى غير خودى در وضعيت بحرانى را دارند.

۴-    اجازه ابتكار عمل به نيروهاى خودى داراى‌‌انگيزه و واجد شرايط مى‌‌تواند نيروهاى مقابل را زمين گير كرده و شكست دهد.

اين موارد دال بر اين است كه در شرايط كنونى از يكسو در موارد متعددى مسؤولان دستگاههاى فرهنگى نعل وارونه مى زنند و به‌‌نوعى هشدارهاى رهبرى نظام را تفسير به راى مى‌‌نمايند و با بد اخلاقى آن‌‌ها را ناشى از گزارشات غلط مى دانند و از سوى ديگر دلسوزان جامعه و به‌‌ويژه جوانان دغدغه دار كشور آمادگى مطالبه گرى فعال را دارند و حاضرند با مشاركت در انجام امور از مسؤولان نيز پاى بندى و همراهى بيشتر به قواعد فرهنگى جامعه و تسهيل راه خدمت فرهنگى آنان را مطالبه نمايند.

بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحیمِ»

إِنَّآأَعطَینَاکَ الکَوثَرَ (1) فَصَلِ لِرَبِکَ وَانحَر(2)إِنَّ شَانِئَکَ هُوَالأَ بتَرُ(3)  «صَدَقَ الله العَليُ العَظیم«

 

 

اخبار
ارتباط با امام جمعه