جمعه 1396/12/4 - 36 : 15
مشخصات امام جمعه
محمدطه مهری
محمدطه مهری
اسلام آباد غرب
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/11/27
دین شناسی فاطمۀ زهرا (علیها سلام)

خطبه اول

دین شناسی فاطمۀ زهرا (علیها سلام)

«قَالَ اللهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَکُونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ.»[1]

این روزها و شب ها منسوب به صدیقۀ طاهره، زهرای مرضیه (علیها السلام) است. شخصیتی که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله وسلّم) و امیرالمؤمنین (علیه السلام) و ائمۀ معصومین زبان به مدح و ثنای او گشوده اند. کلماتی که این بزرگواران دربارۀ زهرای مرضیه به کار برده اند، بسیار قابل تأمّل و پربار است، به گونه ای که پیامبر می فرمایند: «شَجْنَةٌ مِنِّی»[2]؛ «بَهْجَةُ قَلْبِی»[3]؛ «مُضْغَةٌ مِنِّی»[4]و «بَضْعَةٌ مِنِّی»[5]، فاطمه شاخۀ بدن، گوشت تن، پارۀ تن و شادی قلب من است! «أفْضَلُ نِساءِ أهلِ الاَرْضْ»[6]؛ بهترین خانم اهل زمین است. امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرماید: «لِیَ الفخرُ بفاطمةَ و ابیها» من به فاطمه و پدر بزرگوارش رسول خدا به خودم می بالم.

نامۀ بیست و هشتم نهج البلاغه را نگاه کنید آن جایی که امیرالمؤمنین(علیه السلام) افتخارات اسلامی را بر می شمارد در انجا امام می فرماید: «مِنَّا خَیْرُ نِسَاءِ الْعَالَمِین»؛ برترین زنان عالم (زهرای مرضیه) از ماست. و نیز رسول خدا فرمود: «لو کانَ الحُسْنُ شخصاً لکانت فاطمةَ بل هَی اعْظمُ»؛ اگر تمام خوبی ها را بخواهید به تصویر بکشید، فاطمه خواهد شد؛ عفاف، تقوا، کرامت و تمام واژه های مقدّس عالم را روی یک تابلو ترسیم کنید، «بَلْ هِیَ أَعْظَمُ»[7]؛ فاطمه از آنها بزرگ تر است.

ارتباط نبوّت و ولایت با زهرا معنا می یابد. و در واقع، استمرار نبوّت در نسل ائمه است. زهرای مرضیه چنین شخصیتی است. حالا کسی چون من چه بگوید؟ کسی که مدح او را پیامبر و امیرالمؤمنین و ائمه معصومین علیهم السلام بیان کرده اند.

عمر فاطمه علیها السلام کوتاه بود، تراثی که به دلیل قصور تاریخ از فاطمه علیها السلام به ما رسیده، چیزی در حدود هفتاد دعا، دو خطبه، تعدادی حدیث و نیز تعدادی حکایت است که متخذ از سیرۀ حضرت می باشد، و برخی از این حکایات را فرزندان فاطمه علیها السلام نقل کرده اند. اما همین مجموعۀ ارزشمند برای ما کافی است، و ما باید آن را کارآمد و راهبردی کنیم و در جامعۀ امروزمان پیاده کنیم.

اگر ما توانستیم ازدواج، همسرداری، دفاع و توحید فاطمه علیها السلام و...، را برای جامعۀ امروز کاربردی و راهبردی کنیم، کاری بس دینی و هنری کرده ایم. اینکه بگوییم با حفظ وضع موجود، با حفظ تکنولوژی، با حفظ این آثار و پیشرفت هایی که در جهان می بینیم با این شبکه های گسترده و این ارتباطات جمعی چگونه می شود مسلمان بود؟ اینکه امروز همان الگو را بومی و در جامعه پیاده کنیم، این مسأله ای است که باید ده ها جلسه به آن پرداخته شود.

اما بحث بنده راجع به دین شناسی حضرت زهرا علیها السلام است. دین شناسی به معنای شناخت باورها، اعتقادات و التزامات عملی است. اما ببینیم دیدگاه مبارک صدیقۀ طاهره علیها السلام در بحث توحید، معاد، امامت، مباحث مختلف اعتقادی و در یک کلام، دین شناسی چیست؟ کم دیده شده است که نویسندگان، سخنرانان و مقاله نویسان به این بُعد زندگی حضرت بپردازند.

اول، دعایی را برایتان می خوانم، و بعد بحث دین شناسی را با استفاده از الگوی بیانی و رفتاری حضرت زهرا توضیح خواهم داد.یکی از دعاهای زهرای مصیبت دیده، سختی کشیده، فقر دیده و مشکل دیده، این است: «اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْ مُصِیبَتِی فِی دِینِی وَ لا تَجْعَلِ الدُّنْیَا أَکْبَرَ هَمّی»[9]؛ خدایا! کاری کن که همۀ همّ و غم من دنیا نشود الان بعضی ها همۀ همّ و غمشان دنیا شده خدایا! کاری کن که در اعتقاداتم، خلل وارد نشود، «وَ أَصْلِحْ لِی دِینِی»؛ دینم را اصلاح کن، «الَّذِی هُوَ عِصْمَةُ أَمْرِی»دینی که پایگاه، اساس و مبناست. دنیا با همۀ زرق و برقش می گذرد.

نخست باید چیستی دین را بدانیم. دین، مجموعۀ اعتقادات و باورهاست. علی علیه السلام می فرماید: «اَلّدینُ شَجَرَةٌ»؛ دین درختی است دارای ریشه و اصل «اَصلُها اَلتَّسلیمُ وَالرِّضا»اصل و اساسش تسلیم و رضاست. این سخن به چه معنی است؟ یعنی پسندم آنچه را جانان پسندد.

اگر درد داد، می پسندم، درمان داد می پسندم، فقر داد می پسندم. این معنای دینداری است. حالا از زندگی حضرت زهرا علیها السلام چند مثال برایتان بیان می کنم.

امیرالمؤمنین علیه السلام برای خواستگاری حضرت زهرا علیها السلام آمد؛ در حالی که فاطمه خواستگاری های متعددی داشت که یکی از آن ها عبدالرحمان بن عوف بود که مهریۀ سنگینی پیشنهاد داد.[15]اما به محض اینکه امیرالمؤمنین علیه السلام وارد شد، رسول خدا پیشنهاد امیرالمؤمنین را برای فاطمه مطرح کرد. نخستین سؤال فاطمه که دختر جوانی بود –– این است که: «أرَضِیَ اللهُ لی وَ رَسولُهُ؟»بابا جان! آیا خدا راضی است؟ آیا شما راضی هستید؟ نفرمود علی علیه السلام چه چیزی دارد، خانه اش کجاست، وسیله اش چیه، امکاناتش چه قدر است؟ بلکه گفت: «أرَضِیَ اللهُ لی وَ رَسولُهُ؟»[16] اگر خدا و رسولش راضی است، من هم راضی هستم؛ «رضیتُ بما رضی الله وَ رَسولُهُ».

چرا سن ازدواج در کشور بالا رفته است؟ مگر نفرمود: «إذا جاءَکُمْ»[17]- خواهر من! خانواده های محترم! اگر آقا پسری برای خواستگاری آمد، و شما دیدید که دینش مورد پسند است، «فَزَوِّجوه»دخترتان، خواهرتان را به او بدهید.

باید سطح توقّعات پایین بیاید. بعضی از وسایل در جهیزیه ها که برای خانۀ عروس خانم ها خریداری می گردد، تا آخر عمر استفاده نمی شوند، فقط در ویترین قرار می گیرد! هزینه آنها سنگین است و کمر خانواده عروس یا داماد را می شکند. برادران، خواهران و عروس خانم ها! مقداری توقعاتتان را پایین بیاورید. مگر زهرای مرضیه علیها السلام با کدام جهیزیه ازدواج کرد؟ رقم جهیزیه اش را ببینید! من نمی گویم مثل ایشان باشید، اما خدا می داند که می شود سطح انتظارات را پایین آورد، مصرف را اصلاح کرد و الگو گرفت.

بگذارید بُعد دیگری از سخن را باز کنم. یکی از مبانی دینی ما اعتقاد به معاد است. هر چه عقیدۀ انسان به قیامت بیشتر گردد، کمتر گناه می کند. قرآن نیز می فرماید: آن هایی که کم فروشی، و معصیت می کنند، «أَلَا یَظُنُّ أُولَئِکَ أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ»[20]؛ به خاطر آن است که فکر نمی کنند قیامتی در کار باشد.قیامت و اعتقاد به معاد، ضریب ارتکاب گناه را در انسان پایین می آورد. بدین دلیل است که فاطمه علیها السلام می فرماید: «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْ مُصِیبَتِی فِی دِینِی».

 

دو سه نمونه از معادشناسی حضرت زهرا را برایتان یادآور می شوم، تا ببینید دغدغۀ قیامت، برزخ، قبر، به چه میزان در زندگی بی بی علیها السلام وجود داشته است. مرحوم شیخ صدوق (ره) کتابی دارد به نام «امالی»که کتاب بسیار زیبایی است. ایشان در مجلس چهل و ششم از امالی، نقل می کند: روزی زهرای مرضیه گریه کنان خدمت پیغمبر آمد و گفت: بابا! یا رسول الله! «أَیْنَ أَلْقَاکَ یَوْمَ الْمَوْقِف الْأَعْظَم»؛ من روز قیامت شما را کجا پیدا کنم؟ - ببینید دغدغه و روش گفت و گوی با بابا را پیامبر فرمود: دخترم!«عِنْدَ بَابِ الْجَنَّة»؛ کنار در بهشت ایستاده ام تا شیعیانم را شفاعت کنم. مرا آنجا خواهی دید. زهرا علیها السلام فرمود: بابا! اگر آنجا پیدایت نکردم؟ حضرت فرمود: «الْقَیْنِی عَلَی الْحَوْضِ وَ أَنَا أَسْقِی أُمُّتِی»؛ اگر آنجا نبودم مرا کنار حوض کوثر که دارم شیعیان و پیروانم را آب می دهم خواهی یافت. زهرا علیها السلام گفت: بابا! اگر آنجا نشد چه طور؟ پیامبر فرمود: «الْقَیْنِی عَلَی الصِّرَاطِ... عَلَی شَفِیرِ جَهَنَّم». زهرا علیها السلام: بابا، در شفیر جهنم برای چه؟ پیامبر (ص): دخترم، برای آنکه گنهکارانی از اُمتم را که زمینه شفاعت برایشان وجود دارد، شفاعت کنم و بگویم خدایا! اینها امّت من هستند. «فَاسْتَبْشَرَتْ فَاطِمَةُ»[21]؛ فاطمه از خبری که پیغمبر داد، لبخند زد و شاد شد.

این دغدغۀ حضرت زهرا علیها السلام است. من مکرّر در میان نقل ها شبیه این سؤال را که حضرت از پدر بزرگوارش پرسیده دیده ام. گاهی می آمد و می گفت: بابا جان! روز قیامت چه روزی است؟ پیامبر در جواب می گفت:«و لایَلْتَفِتْ أحَداً إلی إحَد، وَ لا وِالدٌ الی وَلَدٍ» دخترم! قیامت زمانی است که نه پدر به اولادش توجه می کند، نه دوست به دوست؛ «فلا انساب»، نسبت ها از هم می پاشد. فاطمه اشک می ریخت، و می گفت: «وَا سَوْأَتَاهْ یَوْمَئِذٍ مِنَ اللهِ»؛ پدر جان! وامصیبتا از این روز و از این حوادث!

جوان ها! برادران و خواهران! آیه 43 از سورۀ حجر این است: «وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِینَ * لَهَا سَبْعَةُ أَبْوَابٍ لِّکُلِّ بَابٍ مِّنْهُمْ جُزْءٌ مَّقْسُومٌ»[22]؛ ای مجرم ها، گنهکاران و کسانی که با خدا رابطه تان خوب نیست، جهنّم در انتظار گنهکاران است، هفت در دارد، و برای هر دری معین شده که چه گروهی باید از آن وارد گردند. نوشته اند وقتی این آیه نازل شد، رسول خدا بسیار گریست پیامبری که عالم هستی به طفیل وجود اوست خبر به زهرای مرضیه رسید، زهرا آمد، گفت: بابا جان! چه شده؟ پیامبر در جواب می فرماید: دخترم! آیۀ عذاب نازل شده است. همین که پیغمبر آیه را خواند، زهرای مرضیه فریاد زد: «ثُمَّ الْوَیْلُ لِمَنْ دَخَلَ النَّار»؛ وای به حال آن هایی که جهنّم می روند، و غش کرد.[23] امیرالمؤمنین آیه را شنید، صدا زد کاش از مادر متولّد نشده بودم! و این آیه را نشنیده بودم.

دین شناسی مان را قوی کنیم. دین شناسی؛ یعنی باورها، عملکردها، تسلیم و رضا، باور به معاد و مبدأ و در یک کلام، دغدغه ای که همۀ ائمۀ ما روی آن تأکید داشته اند. مگر رسول خدا نفرمود: «إِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمُ اسْتِخْفَافاً بِالدِّین»[26]؛ من از خفیف شمردن دین بر شما می ترسم. امان از آن زمانی که دین بازیچه و ملعبه گردد؛ به تعبیر اباعبدالله علیه السلام که فرمود: «وَ الدِّینُ لَعِقٌ عَلَی أَلْسِنَتِهِمْ»؛[27] برای بعضی ها دین لقلقۀ زبان می شود. به تعبیر زهرای مرضیه که در خطبۀ فدکیه از کهنگی و در حاشیه واقع شدن دین خبر داد. آقا! دین حیات بخش است: «لا حَیَاةَ إِلاَّ بِالدِّین»؛ دین زنده کننده، احیاگر، نشاط آور و هدف دهنده است. دین موجب می شود تا انسان از پوچی، هیچی، افسردگی و نگرانی دور بماند. در یک کلمه، دین باعث می شود تا دنیای انسان نیز حفظ گردد. مگر نفرمود:«أَشْهَدُ أَنَّ الْجَنَّةَ حَقُّ وَ أَنَّ النَّارَ حَقٌّ وَ أَنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ لا رَیْبَ فِیهَا»[28]؛ آن هایی که دین را فدای دنیا می کنند، هم دین و هم دنیایشان تباه خواهد شد. مگر این گونه نشد؟ ببینید در تاریخ، زندگی کسانی که دین را فدای دنیا کردند، چگونه از بین رفتند؟ چگونه خوار و ذلیل شدند؟

خلاصۀ عرضم این است که باید دغدغۀ دین داشته باشیم، برای دین اهمیّت قایل شویم، و از ائمۀ معصومین علیهم السلام و زندگی زهرای مرضیه علیها السلام درس دینداری را یاد بگیریم. خدایا! به عظمت صاحب این ایّام، عاقبت همۀ ما را ختم به خیر بفرما!

 

خطبه دوم

در حماسه جاودانه غدير خم كه دست علوى در دست نبوى(عليهما السلام) قرار گرفت، بشريت تشنه عدالت و معنويت و اميدوار به آينده‌اى روشن، خود را سوار بر قطار ولايت و امامت يافت تا بدين‌سان مجاهدات تمامى انبياء الهى را در حوزه نبوت و رسالت، پاسخى قدرشناسانه و شايسته داده باشد.

و اما امروز كه دوران تمرين ولايتمدارى در عصر غيبت و انتظار است، بر همه ماست مراقب باشيم از قطارى كه بر ريل مطمئن امامت و ولايت در حركت است و نشانه‌هاى آن در تئورى ناب ولايت فقيه و حاكميت سياسى مبتنى بر اصول مكتب و ارزشهاى دينى نمايان مى‌باشد، سر سوزنى فاصله نگرفته و تحت هر شرايطى براى قوام جامعه و استمرار انقلاب اسلامى و عزت و اقتدار ملى، از اين مسير كه راه امام و شهداى پرافتخار است، كمترين زاويه‌اى چه در قول و گفتار و چه در مواضع و نگرش و چه اقدام و عمل نداشته باشيم و به قول شهيد محراب آيت‌الله دستغيب كه مى‌فرمود: «من اطاع الخمینی فقد اطاع الله»، اطاعت از امام خامنه‌اى را نيز اطاعت از خدا بدانيم.

حال اگر كسانى به هر دليل، پشت پا به سعادت خويش زده و بدون توجه به هزينه‌هاى سنگينی که صورت گرفته است، از قطار ولايت و امامت پياده گرديدند، چه كسى بايد پاسخگو باشد؟!

گويند خداى متعال مى‌بخشد پس چرا بندگان خدا اهل بخشش نيستند اما توجه ندارند كه خداى متعال نيز در صورتى مى‌بخشد كه بنده خاطى پى به خطايش برده باشد و به اميد اصلاح و هدايت توجه كرده و طلب مغفرت نموده باشد چنان‌كه فرمود: «وَ مَن يَعْمَلْ سُوءًا أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَّحِيمًا» (نساء، آیه ۱۱۰) و حال جاى اين پرسش است: آنان‌كه به هر دليلى در مقطعى از زمان از قطار انقلاب اسلامى و تبعيت از رهبرى حكيم و فرزانه انقلاب (ولى فقيه زمان) پياده گرديدند و در فتنه‌های گوناگون به ملت، انقلاب و جامعه، ظلم روا داشتند و باعث خوشايند دشمنان قسم‌خورده مردم شريف ايران گرديدند و تاكنون نيز نه تنها در مقام عمل كه در كلام و سخن هم عذرخواهى نكرده و هم‌چنان بر طبل فتنه‌انگيزى مى‌كوبند، آيا از ناحيه مردم نجيب و انقلابى، قابل بخشش هستند؟

هرچند بر این باور نیز هستیم که به شرط توبه و عذرخواهى از ملت شريف، قطعاً با رأفت و گذشت ملت و رهبرى فرزانه انقلاب مواجه خواهند گرديد ولى تا اين اتفاق نيفتاده است، طرح اين موضوعات هرگز مطابق با مصالح ملى نبوده و جز تشديد تنش و القاء شبهه و سوءاستفاده دشمنان، عايدات ديگرى به‌دنبال ندارد، لذا بر همه صاحبنظران و مسؤولان امر است که مراقب نوع سخن و مواضعشان باشند.

مطلب دوم :رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار دست‌اندركاران كنگره شهداى استان سيستان و بلوچستان:

شيعه و سنى در جمهورى اسلامى در دشوارترين ميدان‌ها كنار يكديگرنداین بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى از چند جهت داراى اهميت و نيازمند توجه جدى است:اول: مسأله شهادت و بزرگداشت شهدا كه يكى از مسائل مهم كشور در دوه كنونى است. ميراث مهم دفاع مقدس بايد توسط نسل فعلى و در زمان حاضر كه هنوز مردان ميدان جهاد و شهادت آن‌زمان زنده و حاضرند به‌صورت كمال و تمام حفظ و به نسل‌هاى بعدى كه رهروان اين‌راه مقدس هستند، منتقل شود. ملت ايران بايد تا قرن‌ها از اين مجاهدت ماندگار خود مانند گنجى عظيم محافظت كند و از آن بهره‌ى معنوى و تربيتى ببرد و با اين منبع انرژى از صخره‌هاى سخت و گردنه‌هاى صعب‌العبور بگذرد.

دوم: مسأله شيعه و سنى و وحدت فرق اسلامى كه استان سيستان و بلوچستان به‌علت قرار داشتن در وضعيتى كه در آن هم شيعه و هم سنى در كنار هم زندگى مى‌كنند، يكى از مصاديق زندگى مسالمت‌آميز مذاهب اسلامى در زير چتر حكومت اسلامى است.

شهادت و ايثارگرى رمز پيروزى اسلام و رمز موفقيت جامعه‌ى اسلامى در صدر اول بوده است. اما اسلام به‌عنوان دين الهى به بهترين وجهى توانسته است انسان‌ها را براى مسأله شهادت و ايثار آماده سازد. در دوران كنونى نيز شهادت و زنده نگه داشتن ياد شهدا و روحيه‌ى ايثار و گذشت، يكى از مسائل مهم كشور است. ملت ايران در ۸ سال دفاع مقدس توانست با همين آموزه‌ى شهادت و با ايثارگرى، كشور را از خطر صدام عفلقى نجات دهد و مرزهاى عزت و اقتدار خويش را حفظ كند. از اين‌جهت بايد توجه داشت كه دفاع مقدس يك گنجينه‌ى مهم و كم‌نظير براى ملت ايران است. اين گنج با خون صدها هزار شهيد به‌دست آمده است و بايد آن‌را حفظ كرد.

مطلب سوم :حماسه راهپيمايى ۲۲ بهمن ملت عزيز ايران در سراسر كشور تجديد عهد و بيعت مردم با نظام و رهبرى در طليعه چهلمين سال انقلاب‌شکوهمند اسلامی است

حضور مردم در اين‌راهپيمايى فوق‌العاده و متفاوت بود. خيلى‌ها تلاش كردند كه بگويند مردم از انقلاب و نظام رويگردان شده‌اند و به ارزش‌هاى آن اعتقادى ندارند اما مردم نشان دادند كه خلاف اين است؛ سناريوى‌هايى از چند ماه قبل تدوين شده بود كه از طريق رسانه‌هاى بيگانه اين‌گونه القا شود كه مردم بيايند و اعتراض كنند و خلاف آرمان‌هاى انقلاب رقم بخورد كه بحمدالله اين اتفاقات نيفتاد.

مردم بصير و نجيب كشورمان كه از وجود برخى مشكلات و مسائل رنج برده و گله‌مندى‌ها و اعتراضات درست و به‌حق به عملكرد و رويكردهاى ضعيف و نابجاى برخى مسؤولان و مديران كشور هم دارند، اما به اصل انقلاب و نظام اسلامى همچنان وفادار بوده و عملكردهاى ناصحيح و انحرافات برخى مديران و مسؤولان را به‌ حساب نظام‌ نمی‌گذارند؛

لذا در كنار فرياد برائت از دشمنان اصلى كه چون مگس به‌دنبال زخم مى‌گردند، از مسؤولان غافل يا خائن كه در پديد آوردن زخم بر پيكره نظام يا نداشتن اهتمام و تمركز براى درمان زخم‌هاى ناشى از تحريم و فشار دشمن خواسته يا ناخواسته، همراه و همسو با دشمن عمل مى‌كنند، نيز اعلام انزجار كردند.

مردم ايران كارى كردند كارستان و با حضورشان در جشن ۳۹ سالگى انقلاب، نشان دادند كه با انقلاب و نظام جمهورى اسلامى، پيوندى عميق و ناگسستنى دارند. مردم با حضور حماسى خود، نشان دادند كه نارضايتى آنان از وضع موجود به‌خاطر وجود مشكلاتى چون فقر، فساد و تبعيض در كشور، نه تنها آنان را از انقلاب و نظام جدا نخواهد كرد، بلكه آنان مصمم هستند در پرتو روحيه انقلابى و حمايت از نظام جمهورى اسلامى و رهبرى حكيم و صادق آن، به اين مشكلات كه هيچ ربطى به انقلاب ندارند، پايان دهند.

حضور مردم در ۲۲ بهمن امسال، نشان از اوج بصيرت مردم دارد. بصيرتى كه نشان داد مردم ايران، حقيقت انقلاب و حقيقت نظام جمهورى اسلامى را به‌درستى شناخته‌اند و می‌دانند، مشكلات موجود در كشور، نه تنها ريشه در اين حقيقت ندارد، بلكه فقط و فقط با توسل به حقيقت انقلاب و تداوم انقلابى‌گرى به‌صورت حقيقى، مى‌توان ريشه‌هاى فقر، محروميت، فساد، تبعيض و بى‌عدالتى را ريشه‌كن كرد. اين واقعيت ملت ايران كه حقيقتاً ۴۰ سال است دنيا را شگفت‌زده كرده،

در پيام مقام معظم رهبرى در پى حماسه راهپيمايى ۲۲ بهمن امسال، اين‌گونه وصف شده است: «ملت عزيز و سربلند ايران! امروز عزم و بصيرت شما حادثه بزرگ و خيره‌كننده‌اى آفريد. عظمت راهپيمايى امروز شما كه به نظر محاسبه‌گرانِ دقيق، از سال‌هاى پيش پرجمعيت‌تر و پرشورتر بود، پاسخ قاطع و دندان‌شكنى به بيگانگان و دشمنان و سست‌عهدان داد. دشمن با تكيه بر تصور ناقص و باطل خود از ايران و ايرانى، همه توان و تلاش تبليغى خود را بر اين متمركز كرده بود كه ۲۲ بهمن امسال را بى‌رونق و احياناً به ضدخود تبديل كند. شما عملاً زنده و پويا بودن انقلاب را به رخ آنان كشيديد و پايبندى به آرمان‌هاى امام راحل را با شعارهاى خود و با حضور گرم خود، با صداى بلند فرياد كرديد.»والان نوبت مسوولان است که فریاد بلند مردم را در حمایت از انقلاب اسلامی و آرمانهای امام راحل و رهبری عزیز و شهدا را بشنوند و تمام تلاش و همت خود را صرف خدمت بی منت و حل مشکلات مردم بکنند .

مطلب چهارم :ضرب شست سوريه به صهيونيست‌هاجنگنده اف ۱۶ رژيم صهيونيستى توسط پدافند سوريه، از سوى تحليلگران نظامى بسيار مهم تلقى شده است. لازم به ذكراست كه از ابتداى بحران سوريه، رژيم صهيونيستى بارها حريم هوايى اين كشور را نقض كرده و به خاك سوريه تجاوز آشكار داشته است. در همين راستا مناطقى از سوريه را بمباران كرد كه با پاسخ سخت محور مقاومت مواجه شد و جنگنده F۱۶ توسط ارتش سوريه ساقط شد. اين موضوع از ابعاد گوناگون قابل تامل و بررسى است اما می‌توان چند نكته و پيام اساسى را منعكس نمود:

۱.     سوريه امروز با چند سال گذشته قابل مقايسه نيست و به‌اصطلاح دوران بزن در رو در اين كشور نيز به پايان رسيده و هر تجاوز، انتقام و واكنش سخت ارتش سوريه را به همراه خواهد داشت؛

۲.     گرچه در اين سالها يكى از اهداف اصلى فتنه در سوريه تضعيف محور مقاومت بود، اما سقوط جنگنده صهيونيستى در بلندى‌هاى جولان، حاوى پيامى راهبردى است و آن عزم محور مقاومت براى فعال كردن جبهه‌ى جولان و نيز گشوده شدن راهى براى مبارزه با رژيم صهيونيستى در اين منطقه است؛

۳.     پيام ديگر به‌طور طبيعى به طرف‌هايى است كه امنيت رژيم صهيونيستى را جزو اهداف خود مى‌دانند حتى كشورهايى مانند روسيه و تركيه. اينان به‌روشنى دريافتند كه آنچه در منطقه پايدار مى‌ماند، مقاومت است. بنابراين بايد خود را با محور مقاومت در آينده سوريه همراه سازند.

جمعه27 بهمن شهادت حجةالاسلام والمسلمين سيدعباس موسوى، دبير كل حزب الله لبنان به دست صهيونيست ها (1370 ه.ش)

یکشنبه29 بهمن قيام مردم تبريز به مناسبت چهلمين روز شهادت تظاهرات كنندگان قم (1356 ه.ش) // ارتحال فقیه مجاهد آیت الله العظمی حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی (1428 ه‍ . ق)

سه شنبه1 اسفندشهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها (به روايت 95 روز - 11ه.ق) // حمله جنگنده رژيم بعثى عراق به هواپيماى مسافرى و شهادت چهل تن ازجمله حجةالاسلام والمسلمين شيخ فضل الله محلاتى (1364 ه.ش) // روز روحانيت و دفاع مقدس

چهارشنبه2 اسفند سالروز شهادت مالکوم ایکس توسط نژادپرستان آمریکایی در حین سخنرانی (1965م)

پنجشنبه3 اسفندكودتاى انگليسى رضاخان (1299 ه. ش)

اخبار
ارتباط با امام جمعه